2010. augusztus 17., kedd

Curry ketchup a kedvedért

Berlinben Herr Paprika végre bárhol és bármikor adózhatott egyik legnagyobb evésügyi szenvedélyének: a currywurstnak. Kreuzbergben laktunk, így aztán nagyjából minden sarkon ehetett volna, ha bírja a gyomra. De a sörnek is be kellett férnie valahogy. A klassz napok elmúltával (ismételnünk kell mindenképp) itthon is próbáltuk produkálni a magunk budapesti változatát, alapanyagtól függően hol kisebb, máskor nagyobb sikerrel.
A currywursthoz curryszósz jár, nálunk legtöbbször ketchup és sok currypor, meg persze Herr Paprika másik kedvence, a curry ketchup. Tavaly terveztem már, hogy főzök neki karácsonyi ajándékként egy üveggel, azután persze rájöttem, hogy a tél és a paradicsom nem járnak párban, így hát a megvalósítás elmaradt. Most viszont Pannitól kaptam egy nagy adag paradicsomot, hát gondoltam is, itt az idő, a hűtő megtelt, akkor befőzünk.


Curry ketchup

1,5 kg paradicsom
2 vöröshagyma
3-4 tk currypor
2 tk kurkuma
1 tk mustármag
1 tk őrölt gyömbér
1 kk cayenne bors
cukor

olaj (repce)


Első lépésként legyünk túl a legunalmasabb részen. Egy nagyobb tálba öntsünk forró vizet, tegyük bele a paradicsomokat, hagyjuk úszkálni néhány percig. Ha letelt az idő, kést elő, húzzuk le a paradicsomok héját, majd vágjuk őket kisebb darabokra. Nem 2 perces munka, de közben lehet dúdolni vagy elmélkedni. Ha készen vagyunk, pucoljuk meg a hagymákat, vágjuk apró darabokra. Egy nagyobb edényben melegítsünk 1 ek olajat, dobjuk rá a hagymakockákat, pirítsuk üvegesedésig, majd szórjuk az edénybe a mustármagot, várjunk egy kicsit, amíg kipattannak a szemek, akkor jöhet a currypor, a kurkuma és a gyömbér, gyors pirítás, közben ám folyton keverni, nehogy leégjen, végül öntsük az edénybe a paradicsomokat. Keverjük át, majd adjunk hozzá kb. 1 ek cukrot, a kávéskanálnyi cayenne borsot, sózzuk meg, majd fedjük le. Hagyjuk főni közepes hőfokon, amíg a paradicsomok teljesen megpuhulnak, összeesnek, közben fakanál legyen kéznél, néha keverjük át. Ha eljutottunk idáig, vegyük le az edényt a tűzről, hagyjuk az egészet hűlni, majd alaposan turmixoljuk át. Amikor szép sima, lehet óvatosan kóstolni (szájra, nyelvre vigyázni), ha bármilyen ízt hiányolnának, most lehet pótolni, majd tegyük vissza a ketchupot még főni. Alacsony hőfokon rotyogjon, amíg szépen besűrűsödik. A fakanalas tevékenység itt különösen fontos, különben lepirul egy óvatlan pillanatban.
Ha késznek nyilvánítjuk, tűzhely pihenhet, meg a ketchup is. Egy kb. 1 literes üveget mossunk ki alaposan forró vízzel, hagyjuk egy kicsit száradni, majd tölcsér segítségével kanalazzuk bele a ketchupot.

Néhány hétig mindenképp eláll a hűtőben, persze ha bírja addig. Én ugyanis magára hagytam a konyhát, mikor visszatértem, Herr Paprika már bent. Na, mit főztem neked? Emelem a fedőt, büszke vagyok, büszke. Curry ketchup, a kedvedért. Hmm. Nagyon jó, megkóstoltam. Többször is.
Szóval ha van egy saját Herr Paprikájuk, gyorsan apad.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails