2011. június 16., csütörtök

Borsó, bögre, bazsalikom


Lehetne a cím akár a tegnapi is, csak az egyik szereplő változott, Józsi ugyanis két napra megint vállalta, hogy felügyeli a problémás lábú gyereket, tehát engem. A főzés hasonlóan zajlott, én elmeséltem, Józsi meghallgatta, én kiáltoztam a kanapéról, ő a konyhából, és végül elkészült a leves, mi pedig megebédeltünk, azután jókedvűen megállapítottuk, hogy jól végeztük a dolgunkat.
A leves szinte valamennyi alkotóeleme családon belül termett, Józsi hozta a kertből a borsót és a petrezselymet, bazsalikomot szedett itt az erkélyen, na jó, érzem már, volt bennem egy kis Münchhausen, itt vége a sornak, a többiek boltból érkeztek haza. De azért ez így is jó teljesítmény. Mivel klasszikus borsóleves készült már a múlt héten, most szerettem volna valami mást, egy levest, ami még ebben a kánikulai levegőben is jólesik. Így került a zöldfűszerek mellé a citrom, a borsó nagyobbik része krumpli kíséretében krémmé alakult, de azért maradtak golyók is, hogy legyen mire ráharapni. Melegen és hidegen egyaránt kipróbálható.
Végül még néhány szó a bögréről, amit a hétvégén megláttam és megszerettem, vitorlás mondjuk a Balatonon, piros kör és elárulom, a füle körül is kék. Megvenni nem lehetett, csak elkérni, Herr Paprikáék családi darabja, nem is értem, eddig hogyan kerülte el a figyelmemet. De most léptem a tettek mezejére, ami annyit jelentett a gyakorlatban, hogy Herr Paprika a kedvemért elkérte Évától. Ő kedvesen megvált tőle, én pedig igyekszem majd helyettesíteni.
Hosszúra voltam, befejezem, itt a recept.





Citromos-zöldfűszeres borsóleves


50 dkg zöldborsó
4-5 szál újhagyma
2 közepes krumpli
1 nagy marék bazsalikomlevél
1 csokor petrezselyem
tejszín
1 citrom
bors
olívaolaj


Az újhagymákat megmossuk, papírtörlővel felitatjuk a vizet, majd felkarikázzuk. A borsót átmossuk, alaposan lecsöpögtetjük, a krumplikat meghámozzuk,  kisebb darabokra vágjuk. Egy közepes méretű fazékban melegítünk egy kevés olívaolajat, megpároljuk benne az újhagymát, majd következhet a borsó és a krumpli. Néhány percig kevergetve pirítjuk, azután felöntjük annyi forró vízzel, amennyi éppen ellepi a zöldségeket, sózunk, borsozunk, és közepes hőfokon addig főzzük a levest, amíg a borsó és a krumpli megpuhul. 
Ha már megfelelőek a zöldségek, a zöldborsó harmadát kikanalazzuk, félretesszük, a többit turmixgéppel pürésítjük. Hozzáadjuk a citrom levét és egy kevés tejszínt, keverünk, kóstolunk, ha valami hiányozna, lehet pótolni (a folyadékot is, ha túl sűrű lenne). Szórjuk a félrerakott borsót a levesbe, és jöhetnek a zöldfűszerek. Mossuk meg a bazsalikomot és a petrezselymet, papírtörlővel itassuk fel a vizet, vágjuk apróra, majd adjuk a leveshez, keverés, kóstolás. Ha minden jó, itt a vége, tányér, leves, kanál. Egy kevés pirított dió vagy mogyoró nem rontaná el. Szerintem.


Készült desszert is, holnapra tartogatom, ha kíváncsiak lennének, figyeljék imbiszt.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails