2011. január 20., csütörtök

Golyók, fügék, narancsok


Amióta mindenféle előzetes értesítés nélkül fejbe csapott a láz, ez az első étel, amit főztem (a tegnapi rizottót nem számolom ide, az inkább rutinból készült). Szóval az én kötényes figurám végre boldogan vette a kezébe a fakanalat, mert jó az a kerékvágás néha nagyon. (Zárójeles megjegyzés: a helyzetet némileg nehezítette a harmadik napja ragaszkodó fejfájásom, de ígérem, több egészségügyi vonatkozás nem lesz.) Valami fűszeresre és a maga nemében konkrétra vágytam, meg arra, hogy ne kelljen megközelítenem a boltot, tehát ami nincs, azt nem hiányoljuk. A marhahús adott volt, a fagyasztóból vettem ki, nehogy később elszálljon a motiváció, ha viszont már kint van, visszarakni nem lehet. Először paradicsomban gondolkoztam, azután elvetettem, viszont olyan jó ötletnek tűnt legalább néhány narancsot és egy csomag aszalt fügét elhasználni. Hát innen indult a dolog.
A végeredménnyel igazán elégedett voltam, ízben és illatban is azt hozta, amit vártam. Majd miután ilyen jól megveregettem a vállam, kicsikartam Herr Paprikából egy utolsó adag mákos gubát.




Fűszeres húsgolyók fügével narancsszószban


50 dkg marhahús
20 dkg aszalt füge
3 vöröshagyma
2 narancs
római kömény
fahéj
cayenne bors
őrölt gyömbér
kurkuma
chilipehely
méz
mogyoróolaj
liszt



Először golyót gyártunk. A darát marhahúst egy mélyebb tálba rakjuk, szórunk rá 1 tk fahéjat, 1 tk cayenne borsot, 2 tk római köményt és kb. 1,5 tk sót, majd az egészet a kezünkkel alaposan összegyúrjuk, ha kész a massza, akkor nagyjából 2 cm átmérőjű golyókat formálunk belőle, amiket egy tálcára pakolunk.
Főzés. A hagymákat megpucoljuk, apróra vágjuk. Egy nagyobb, magasabb falú serpenyőben melegítünk egy kevés olajat, rádobjuk a hagymakockákat, pirítjuk üvegesedésig. Közben kifacsarjuk a narancsok levét, a fügéket pedig félbe vágjuk. Ha a hagyma már megfelelőnek tűnik, szórunk rá egy kevés lisztet, 2-3 percig kevergetve pirítjuk, majd felöntjük kb. 2 dl forró vízzel és a narancsok levével. Adunk hozzá 1 ek mézet, sót, 2 tk gyömbért, chilit kedvünk szerint és egy púpozott tk kurkumát. Alaposan elkeverjük, majd lefedjük, kb. 5 percig hagyjuk magában főni közepes lángon. Az idő leteltével félrehúzzuk a serpenyőt, jöhetnek a fügék, majd óvatosan és egyenként a szószba rajuk a húsgolyókat, végül újra fedő, vissza a tűzhelyre, főzzük alacsony hőmérsékleten kb. 20 percig. Amikor már ezen is túl vagyunk, vegyük le a fedőt, kóstoljuk meg (szigorúan fújás után!) a narancsszószt, hiányzik bármi, lehet pótolni. Hagyjuk még az egészet addig rotyogni, amíg a szósz kellően besűrűsödik.
Herr Paprika kuszkuszt kívánt hozzá, de ez persze nem kötelező, nyugodtan egyék lepénnyel, bármivel, ahogyan tetszik.




Kivételesen már ma kívánok mindenkinek egy remek hétvégét (és aki este Méhes Marietta koncertre megy, azt szégyentelenül irigylem), szórakozzanak egy jót az elkövetkező napokban a visszatérő télben. Én legkésőbb holnap szolgálatba helyezem magam, a nővérem ugyanis 1 nap különbséggel névnapot és születésnapot ünnepel, jön Panni és Józsi, szombaton családi megmozdulás, amire én főzök. Csak még nem tudom, hogy mit. Ráadásul ajándékügyben sem fordultam a finisbe, az elmúlt napok kórsága ellopta a napokat. Szóval ezért holnap már nem szolgálok bejegyzéssel, de hétfőn jövök és beszámolok.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails