2012. január 9., hétfő

Téli lekvár, sütőtök


Panni és Józsi kertje számtalan sütőtökkel gazdagított tavaly, kettő még most is a kamrában álldogál, hogy végre megfőjenek, megsüljenek, szóval nálunk a sütőtökszezon tartósnak bizonyult. Nem tudom, jó hír-e vagy sem, de bizony számíthatnak rá még a következő napokban, hetekben imbiszen. Így aztán amikor tervezgetni kezdtem az ehető, iható ajándékainkat, a sütőtök felhasználása meglehetősen tanácsosnak és ésszerűnek tűnt, de persze nem kellett kényszert alkalmaznom magammal szemben, lekvárt régóta akartam már főzni, itt meg lett hozzá alkalom is hirtelen. Ha már karácsony, próbáltam egy kicsit ehhez hangolni az ízeket, így került a sütőtök mellé a narancs és a fahéj, és így megszületett vagy inkább készre rotyogott a Paprika Feinkost egyik első darabja. (Zárójelben leírom azért a magam kedvéért: terméke. És most kacsintottam.)
Nem terveztem, hogy imbiszre kerülnek majd a receptek, tehát ne aggódjanak, nem lesz teakeverés, fűszergyártás, forralt borozás, de a sütőtöklekvárral többszöri kóstolás után is elégedett voltam, és ez az érzés 2012-ben sem változott, ráadásul az egyik kedves megajándékozott is pozitívan nyilatkozott. A sütőtöklekvár pedig újra modellt állt (ült, feküdt), és most kap egy saját bejegyzést is. Nem tudom, melyikünk örül jobban.
Itt a vége, befőzünk.




Narancsos-fahéjas sütőtöklekvár

1 közepes sütőtök
2-3 narancs
őrölt fahéj
méz vagy nádcukor
őrölt gyömbér (elhagyható)

 
A sütőtököt hosszában elvágjuk, magokat kikaparjuk, meghámozzuk, majd alufóliával letakart tepsire rakjuk a két darabot belsejükkel felfelé, és kb. 180 fokos sütőben megsütjük . Ha nem szeretnénk, hogy megpiruljon a sütőtök húsa, akkor fedjük le alufóliával. A megsült sütőtököt vegyük ki a sütőből, és törjük össze villával egy közepes méretű edényben főzés előtt. Adjuk hozzá először két kifacsart narancs levét, 1 kávéskanál őrölt fahéjat, egy kevés őrölt gyömbért, végül ízlés szerinti mennyiségben mézet vagy nádcukrot. Én próbáltam most minimalizálni az édesítést, amennyire egy lekvár esetében persze lehet, ezért nem írnék pontos mennyiséget, kóstoljanak, az a legbiztosabb. Főzzük a lekvárt alacsony fokozaton  lefedve addig, amíg a sütőtökből egy krémszerű massza lesz, ha túl kevésnek találnánk a folyadékot, akkor a megmaradt narancs levével, esetleg vízzel pótolhatjuk. Időnként keverjük át, és ahogy mondtam, kóstoljunk, ha bármit hiányolnak, ne felejtsék pótolni. Ha megfelelőnek érezzük a lekvár ízét és persze állagát is, akkor kapcsoljuk ki a tűzhelyet, és még forrón adagoljuk előzetesen alaposan kimosott (kifőzött), szárazra törölt üvegekbe. Ha hisznek a fortélyban, állítsák a lezárt üvegeket egy pillanatra a fejükre, azután tegyék konyharuhák közé, alá. Az én sütőtököm 4 közepes üveget eredményezett.


Itt pedig a fel- és beöltöztetett változat, ha valaki még nem látta volna. 

1 megjegyzés:

mellissina2 írta...

Viszem a sütőtöklekvár receptet is.Nagyon finom lehet!Talán még kapok jó tököt,megfőzöm.Köszi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails