2012. június 8., péntek

Lassú péntek: spárgás-újhagymás lepény


Gondolkodtam, vajon beleszoríthatom-e a mai bejegyzést a szinte már szokásos, vagy lassan azzá váló "Pénteki gyors" kategóriába, de aztán úgy döntöttem, jobb elkerülni a későbbi szidalmazást. Azaz imbisz kedvelt olvasói esetleg Frau Paprikát emlegetik, nem épp mosolyogva, inkább teremburás hangulatban, mert azt a fránya tésztát gyúrni kell, nahát és nahát. Így aztán mára van egy lassú péntek, nagy melegben úgysem futkározunk. A kivételek meg csak erősítsék a szabályt.
A lepény egyébként végtelenül egyszerű, azt a rövid ideig tartó izzadást még nyárias konyhában is nyugodtan meg lehet kockáztatni, és amíg a tészta magában dolgozik, mi vehetünk egy lábfürdőt, kézfürdőt, hideg fröccsöt a markunkba, torkunkra. A sütés, gyúrás kiváltója az itthon található spárgamaradék és az otthonról kapott nagyobb mennyiségű újhagyma volt, és mivel Herr Paprikával azt az elvet valljuk, nincs olyan dolog, amiből, és nincs olyan nap, amikor ne készülhetne egy lepény, így nem is nagyon gondolkoztam, mi történjen velük.
Itt a vége, mielőtt még jobban belejönnék, gyúrunk, sütünk, eszünk.








Spárgás-újhagymás lepény

25 dkg liszt (nálam 15 dkg tönköly + 10 dkg sima)
2 dkg friss élesztő
olívaolaj
25 dkg zöld spárga
10-15 szál újhagyma (mérettől függően)
(tejföl)



A lisztet egy mélyebb tálba szitáljuk, meglocsoljuk olívaolajjal, majd adunk hozzá egy csipet sót. Az élesztőt 1 deci langyos vízben felfuttatjuk, azután kialakítunk egy mélyedést a lisztben, beleöntjük az élesztőt, és lisztes kézzel elkezdjük összegyúrni. Addig dolgozunk, míg szép, egynemű tészta nem lesz a végeredmény. Akkor golyót formálunk, kicsit belisztezzük, majd letakarjuk, és kb. 1 órán át hagyjuk kelni.
A spárgák végét levágjuk, alaposan megmossuk, majd forrásban lévő vízben 4-5 percig főzzük, alaposan lecsöpögtetjük, félretesszük. Az újhagymák végét és a szárak nagy részét levágjuk, megmossuk, szárazra töröljük, ha szükséges, hosszában elfelezzük őket. Én a szülőktől kapott példányokat használtam, amik méretükben már tekintélyesebbek voltak, így feleztem, esetleg negyedeltem őket, a szárakat nem használtam.
Egy normál méretű tepsit kibélelünk sütőpapírral. A megkelt tésztát átgyúrjuk, majd kézzel szépen kilapítjuk a tepsiben. Ha tetszik az ötlet, kenjék meg a tésztát vízzel lazított tejföllel, én ezt most nem tettem, de legközelebb kipróbálom így is. A kisebb darabokra vágott spárgákat és az újhagymákat kedvünk szerint eloszlatjuk a tészta tetején, meghintjük sóval, meglocsoljuk az egészet még egy kevés olívaolajjal, azután 180 fokos sütőben (légkeverés) kb. 20-25 perc alatt megsütjük.
Tányér, lepény, kés és villa, vagy csak egy kéz.


A hagyomány, az hagyomány. Kívánok hát egy remek nyári hétvégét, egyenek, igyanak, szurkoljanak, lóbálják a lábukat, vagy ahogy a kedvük tartja.


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails