2011. február 9., szerda

Botond és ananász


Még mindig Szepsy vacsora, de már az utolsó résszel, jön a desszert (előző részek itt és itt). Előzetesen nagy mellénnyel biztos voltam abban, hogy ez a feladat lesz a legkönnyebb, egy kiváló tokajihoz kitalálni a jól illeszkedő édes párost. Persze később rájöttem, hogy korán örültem, de előfordult már ilyen, szóval csak nem megijedni. Az elmozdulás azután abban mutatkozott meg, hogy napokig csak annyit válaszoltam a desszertet firtató kérdésekre: ananász és dió. A többi majd kialakul.
Rövid internetes kutatásom egyetlen tanulságaként próbáltam valami olyasmit készíteni, ami kevésbé édes, mint a bor. Éppen ezért az ananászhoz minimális mennyiségű cukor került, szerettem volna, ha inkább könnyed és gyümölcsös. És érezhető, hogy ananászból készült. A dió ügyében először piskóta témakörben mozogtam, de mivel a vacsora egy hétköznapi estén zajlott, én pedig nem szabadságolhattam magam, végül a könnyebbik utat választottam, és egy intenzíven diós kekszalap készült.
A társaság másik négy tagjánál egyértelműen sikert aratott (igen, most nem voltam szerény), a nővérem próbálta kiszedni a receptet, de becipzároztam a számat, szerdáig várni kell. Most aztán remélem, olvassa majd.
Poharunkban Botond cuvée, amiről csak annyit: remek és imádom.
Recept.


Ananász mousse diókorongon


1 érett ananász
2,5 dl tejszín
nádcukor
porcukor
1 tasak zselatinfix 
20 dkg vajas keksz
2 nagy marék dió
8-10 dkg vaj


Az ananászt meghámozzuk, negyedekre vágjuk, a közepén húzódó kemény részt kivágjuk, majd a gyümölcsöt kockákra vágjuk, és egy közepes méretű edénybe rakjuk. Adunk hozzá egy kevés vizet, majd közepes hőmérsékleten addig főzzük, amíg az ananász teljesen megpuhul., ha szükséges, közben pótoljuk a folyadékot. Ha elkészült, félretesszük, hűlni hagyjuk.
A diót száraz serpenyőben megpirítjuk (ha kell, két adagban), hűlni hagyjuk. A kekszet finomra daráljuk, azután a diót is, a két elemet egy tálban összekeverjük. A vajat felolvasztjuk, a diós keverékre öntjük, alaposan átkeverjük (ha kevésnek találnánk a vajat, akkor 2-3 dekát még felolvaszthatunk). Egy közepes tepsit vagy tálat kibélelünk sütőpapírral, majd a tetejére borítjuk a vajas morzsát, elsimítjuk, a kezünkkel tömörítjük, fontos, hogy nagyjából azonos vastagságú, kb. 1 centis legyen mindenhol.  A tepsit tegyük a hűtőszekrénybe vagy bármilyen hideg helyre, legalább 1 órára.


 Az ananászt turmixgéppel pürésítsük, adjunk hozzá közben egy kevés nádcukrot. Ha már egészen egynemű, akkor keverjük el benne alaposan a zselatint. A tejszínt verjük fel egy kevés porcukorral és egy csipet sóval, majd óvatos mozdulatokkal keverjük az ananászhoz. A végén kóstoljanak, ahogy mindig, ha bármit hiányolnak, most lehet pótolni. A krémet behűtjük, legalább 1-2 órára.
Tálaláskor vágjunk korongokat a diós kekszmorzsából, emeljük óvatosan a tányérra, majd a mousse-ból kanállal hasítsunk 2 galuskát, formázzuk, emeljük a korong tetejére. De persze készülhet minitorta is vagy bármi más.

 
Szepsy vacsora végén akkor itt a pont, jó születésnap volt, szerettük ünnepelni nagyon.

1 megjegyzés:

Foodafok írta...

Ezek a szép Születésnapok. Gratula hozzá.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails